سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

علی اصغر محمدی: واریز نشدن سرانه ناچیز دانش آموزی سال تحصیلی 87-86 به حساب مدارس، مشکلات فراوانی برای اولیای مدارس و دانش‌آموزان ایجاد کرده‌است.

با وجود سپری شدن بیش از 2 ماه از آغاز سال تحصیلی 87-86 هنوز سرانه دانش‌آموزی به حساب مدارس واریز نشده‌است که این امر اولیای مدارس را در زمینه تأمین هزینه‌ها با چالش جدی در اداره آموزشگاه‌ها رو به رو کرده‌است.

آموزش و پرورش موظف است طی 2 نوبت به ازای هر دانش‌آموز مبلغی حدود یک هزار تومان به عنوان سرانه دانش آموزی به مدارس دولتی واریز کند تا صرف خدماتی مانند آب، برق و نیروهای خدماتی که آموزش و پرورش امکان تأمین آنها را ندارد، شود.

در حالی که شاهد برودت هوا در اغلب مناطق هستیم اما متأسفانه سامانه گرمایش مدارس به دلیل نیاز به تعمیرات یا بدهی معوقه به اداره گاز قابل استفاده نیست و این یکی از دغدغه‌های بزرگ مدیران مدارس است.

از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش هم که در حال حاضر با کسری بودجه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی مواجه است براساس شنیده‌ها واریز سرانه دانش آموزی را منوط به تأمین کسری در متمم بودجه کرده است تا شاید با استفاده از این اهرم فشار بتواند زودتر  کسری بودجه خود را  جبران کند.

این در حالی است که بودجه آموزش و پرورش در سال های ۸۴ تا ۸۶ تقریباً بیش از ۲ برابر و نیم افزایش پیدا کرده‌است. از طرفی تعداد دانش‌آموزان نیز طی این سال‌ها کاهش داشته‌ و قاعدتا نباید مشکلاتی در این زمینه رخ دهد و در نهایت این که چرا دانش‌آموزان که آینده سازان این مرز و بوم هستند باید وجه‌المسالحه قرارگیرند؟

براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش هزینه هر دانش‌آموز در حال حاضر ۱۷ هزار تومان است که به طور عادی کفاف هزینه‌های جاری مدارس را نمی‌کند و باید اعتباری ویژه علاوه بر سرانه دانش آموزی به مدارس اختصاص یابد.

مدیر یک دبیرستان با انتقاد از واریز نشدن سرانه دانش آموزی به حساب مدارس به همشهری گفت: اوایل مهر ماه امسال حدود 400 هزار تومان بابت تعمیرات به حساب برخی مدارس واریز شد و تاکنون هیچ گونه اعتباری به حساب مدارس ما واریز نشده‌است.

وی با اشاره به پیامدهای واریز نشدن سرانه دانش آموزی به حساب مدارس افزود: برای مثال دبیرستان ما حدود 400 هزار تومان به شرکت گاز بدهی دارد و‌ این موضوع موجب صدور اخطار قطع گاز توسط این شرکت شده است.

این مدیر دبیرستان تصریح کرد: پیامد این بدهی استفاده نکردن از سامانه گرمایش آموزشگاه با توجه به برودت هوا‌ست که مشکلات خاص خود را دارد.

مدیر یک واحد آموزشی در شهر ری نیز در این باره گفت: مشکلات واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی در مناطق جنوبی تهران به علت وضعیت اقتصادی نامناسب خانواده‌ها نمود بیشتری دارد و خانواده‌ها مشارکت ناچیزی در امور مدرسه دارند.

وی اظهار داشت: علاوه بر واریز نشدن سرانه دانش آموزی، اضافه کار مدیران و معاونان مدارس نیز پرداخت نشده‌ و همچنین حقوق حق‌التدریسی‌ها قطع شده است.این مدیر افزود: بار‌ها این موضوع را به سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران منعکس کردیم که پاسخ  داده شد، بودجه نداریم.

مدیر یک دبیرستان در شمال غرب تهران نیز اظهار داشت: هزینه‌های نگهداری مدرسه و حقوق نیروهای خدماتی و اپراتور رایانه که آموزش و پرورش نمی‌تواند آن‌ها را تامین کند از محل سرانه دانش آموزی پرداخت می‌شد که با واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی از چند ماه پیش در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

وی گفت: در حالی که سرانه‌ها به حساب مدارس واریز نشده است و مدارس اعتباری ندارند، مسئولان آموزش و پرورش اجبار می‌کنند که  دانش‌آموزان را به اردوها و مراسم مختلفی اعزام کنیم که در نوع خود بسیار جالب توجه است.

رئیس آموزش و پرورش یکی از مناطق تهران نیز گفت: این مسائل و مشکلات را به مسئولان ذی ربط اعلام کرده‌ایم، اما ترتیب اثری داده نشده است.

ی در حالی خواستار مشارکت مالی مردم در امر تعلیم و تربیت شد که براساس اصل ۳۰ قانون اساسی نباید مدرسه از والدین دانش‌آموزان پولی دریافت کند.

سؤال این است در حالی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش از یک برنامه ریزی اصولی در باره سرانه دانش آموزی که اساسی‌ترین کار این دستگاه عریض و طویل است عاجزند، آیا می‌توان به ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است امید داشت؟ و این که آیا می‌توان مدارس را بدون سرانه دانش آموزی اداره کرد؟ 

کد خبر 37729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز